İnsanoğlu yaşadığı yeri güzelleştirmesi ayrı bir kültürdür
Bu güzelleştirme bazıları için önemli değilken bazıları içinde abartacak kadar önemlidir
“Arslan yattığı yerden bellidir” atasözü de buradan kaynaklanarak söylenmiş sözlerden sadece bir tanesidir
Bizler için evimizin temizliği ne kadar önemlisi ise iş yerimizin temizliği de bir o kadar önemlidir
Çocuk oyuncağını, büyük insanüstünü, at arabacı atını ve arabasını, taksici taksisini, dolmuşçu dolmuşunu, otobüsçü otobüsünü, kamyoncu kamyonunu süsler
Hem de ne biçim süsler, dillere destan süsüler
Bu düzenli olma ve sonralardan ortamı güzelleştirme ile birlikte süsleme kültürü tüm kültürler de görülmektedir
Bu kültürün en şahnesini Hindistan’da kamyon süslemelerinde şahit olursunuz
Ülkemizdeki kamyonlara baktığımızda onların tek tip olduğunu görüyoruz.
Bazılarında bazı süslemeler görülse dahi bunlara süs denilemeyecek kadar azdır
Bizde süsüleme sanatından önce araba tarzında güzel ve anlamlı sözler görmek mümkündür ki bu tarzda biz Türklere ait bir kültür olarak görülmektedir
Peki, Hindistan’da neden bunun tam tersi işler yapılmaktadır
Bu süslemeler Hint kültürünün bir yansımasıyken tarihi de epey eskiye dayanıyor
II. Dünya Savaşı’na kadar eskiye gidelim
1920'lerde İngiliz “Bedford” kamyonu akınıyla Hindistan'da kamyon taşımacılığına olan ilgi de arttı
Bedford kamyonlarının popülerliğiyle kamyon sahipleri kabinlerine karmaşık ahşap süslemeler yaparak kamyonlarını kişiselleştirmeye başladılar.
1940'larda ise kamyon taşımacılığı yaygınlaştıkça, şirketler, kamyonlarını benzersiz logolarla süsleyerek rekabetçi bir pazar oluşturdular.
Bu renkli kamyonlarla birlikte Hindistan'ın yollarında, monotonluğunu canlı tuvallere benzeyen kamyonlarla renklendirilen bir manzara oluşmuştur
Bu kültür hem görselliğe hem de kültüre hem de sanata kattığı katkıları çok fazladır
Bu kamyonların tasarım mirası, sonraki nesil Hint kamyonlarının temelini de oluşturmuştu.Bu süslemeler zamanla, otobüslerde de kullanılmaya başlandı, burada ki amaçta benzer şekilde müşteri çekmeyi amaçlamıştı
Bu şekilde oluşan yeni ayrıntı farklı tasarımlara dönüştü.Hindistan'ın bağımsızlığını kazanmasından sonra bile Bedford’ların etkisi devam etti. hatta yerel üretime bile başlandı.
Kamyonların estetik özellikleri üzerinde de kalıcı bir etki yarattı.
Ancak Hindistan'ın bölünmesiyle, kamyon sanatında birtakım farklılıklar meydana geldi.
Hindistan ve Pakistan arasındaki din, mevzuat, dil ve bölgesel faktörlerden kaynaklanan farklılıklar, her ülkenin kamyon sanatında benzersiz özellikler geliştirmesine yol açtı.
Kamyonlar, savaş makinesi olarak ortaya çıktıkları II. Dünya Savaşı'ndan sonra, ülkenin temel yaşam unsurlarına dönüştü.
Günümüzde Hindistan'ın yollarını gören herkes, bu renkli kamyonların her yerde olduğunu görür.
Bu araçlar, sadece taşımacılık değil; aynı zamanda birer kültürel ifade aracı olarak da hizmet veriyorlar.
Yani II. Dünya Savaşı'ndan bu yana kökleri uzanan bu sanat, estetik görüntüden ziyade Hindistan'ın renkli ve canlı karakterini yansıtıyor.
Zamanla sanata dönüşen bu süsleme işlemleri bazı önemli mesajlar içermeye başlayarak
kamyonların üzerine önemli mesajlar verilmeye başlandı
Örneğin "Blow Horn" (Korna Çal) gibi ifadeler, kamyon sürücülerini tehlikeler konusunda uyarırken "Beti Bachao, Beti Padhao" gibi sloganlar, kadın hakları ve eğitimi konusunda farkındalık yaratıyor.
Mesajlar dışında süslemeler içinde dinsel semboller yer almaya başladı
Kamyonların üzerinde yer alan semboller ve nesneler, manevi inançlara ve nazara karşı koruma amaçlı olarak kullanılıyor.
Bunlar arasında kadınlık duygusunu simgeleyen gözler ve kötü ruhları uzak tutmak için asılan şeytan resimleri, Tanrı olarak inandıkları inek çizimleri bulunmaktadır
Araçları süsleme sanatı, halkı kültür ve sanata da teşvik ederek uygulamalı yaşamının her parçasına aktardıkları da görülmektedir
Kamyon süsleme sanatı, Hindistan'ın kültürel kimliğinin önemli bir sembolü hâline gelmiş durumda, hayatlarına renk katmakta
Süslü ve renkli kamyonlar, “Bollywood” filmlerinde ve şarkılarında dikkat çekici bir şekilde yer alarak eğlence endüstrisindeki varlıklarını da sağlamlaştırmıştır
Bir bilgilendirme yapmak istiyorum Bollywood, Mumbai'deki (eski adı Bombay) Hindistan film merkezi olup ve Hollywood ve Bombay'dan esinlenerek oluşturulmuş bir terimdir.
Uzun yol şoförleri ev olarak da kullandıkları araçlarını içlerini rahat edecek şekilde dizayn ve süslemeler yaparak rahat ediyorlar
Hindistan’ın yıllardır süregelen süsleme ve renklendirme sanatı insanlara iş olarak ekonomiye katkı sağlamasından öte Hindistan kültürünü yansıtmaya devam ediyor.
KAYNAK:1)https://www.webtekno.com/hindistan-kamyonlari-neden-suslu-ve-renkli-h143250.html
2)https://tr.wikipedia.org/wiki/Bollywood